מדריך אבחון ליקויי למידה

מדריך אבחון ליקויי למידה – סימנים ללקות למידה בקרב ילדים

לקות למידה בקרב ילדים יכולה להוביל לקשיים לימודיים, התנהגותיים ונפשיים אשר עלולים להשפיע עמוקות על מסוגלותם להתמודד עם בעיות בעתיד. אבחון מוקדם מאפשר הקניית כלים וטכניקות העוקפות את הלקות ובזכותן הילד יוכל להשתלב במסגרת הלימודית ובעתיד במסגרת מקום העבודה. אבחון מאוחר יכול ליצור פער לימודי גדול מדי אשר יהיה מאוד קשה להשלימו והקניית הרגלים חשיבתיים ולימודיים שאינם יעילים לילד בעל הלקות- לכן קיימת חשיבות רבה לאיבחון המוקדם.

סימנים המראים על לקות למידה בקרב ילדים בכל גיל:

  • קושי בתפיסה ועיבוד חזותיים כמו הבחנה בפרטים מתוך השלם, בסמלים גרפיים, כיוונים, בין אובייקט מרכזי לרקע התמונה וכדומה.
  • קושי בתפיסה ועיבוד פונולוגיים- היכולת להבחין בין צלילים הנשמעים דומה, בבידוד צליל מתוך המילה עצמה, פירוק וחיבור מילה באמצעות הצלילים המרכיבים אותה וכדומה.
  • קשיים בזיכרון החזותי או השמיעתי כמו שליפה מהירה ממאגר הזיכרון, זיכרון ללא משמעות, זיכרון לטווח הקצר או הארוך וכדומה.
  • קשיים בהיגוי השפה, שליפה ושימוש מהיר באופן אינסטינקטיבי של אוצר מילים, תחביר וכדומה.
  • קשיים של קשב וריכוז, היפראקטיביות, אימפולסיביות וכדומה.
  • ילד בעל רגישות יתר כגון רגישות חושית ותת חושית יראה רגישות בעוצמה חזקה יותר מילדים אחרים למגע או לסיטואציות הסובבות אותו.
  • קשיים במוטוריקה הגסה או העדינה.
  • ליקויים בהתמצאות בזמן ובמרחב.

ברוב המקרים ילד בעל לקויות למידה לא יאובחן לפני כיתה ב', אך קיימים סימנים היכולים להצביע על לקויות למידה כבר מגיל הגן. להרחבה באתר ליקויי למידה – כל הליקויים כל הטיפולים

סימנים אשר ניתן להבחין בהם בגן חובה:

  • קשיים בשפה ובאופן החשיבה- אוצר מילים מתפתח לאט, קושי לחרוז חרוזים, חוסר רצון להאזין לסיפורים, קושי לזכור שמות, צבעים, מספרים ואותיות, התבטאות מילולית צרה ולא מאורגנת, קושי בבניית משפטים.
  • חשבון- קושי לתפוס כמות, שימור כמות, בניית רצף מספרים עולה ויורד, סידור חפצים על פי גודלם, קושי לכתוב מספרים וכדומה.
  • חוסר שקט וקושי בריכוז- חוסר שקט פנימי, חוסר התמדה בפעילות מסויימת, ביצוע חלקי של משימות, שינויים במצב הרוח, חוסר יכולת להתמודד עם כשלונות וכדומה.
  • מוטוריקה- קושי לשחק משחקים בהם צריך להבחין בין הפרטים, בין עיקר לטפל, קשיים במוטוריקה העדינה מתבטאת באמצעות שריכת שרוכי הנעליים, כיפתור כפתורים ועוד. תחושת סירבול כאילו יש חורים בידיים (מפיל חפצים, נתקל ונופל בעצמו) חוסר שיתוף פעולה בתנועות המפעילות את המוטוריקה העדינה כמו ציור, צביעה וגזירה.
  • בתחום החברתי- מתקשים ליצור חברויות, להבין סיטואציות חברתיות וחוקי משחק, מתקשים לעבוד עם בני גילם ועוד.

לסימנים אלו נילווים גם קשיים התנהגותיים ונפשיים המושפעים באופן ישיר מן הקשיים שמעוררת הלקות. ילדכם אובחן כבעל לקות למידה? בדקו זכויות ליקויי למידה באתר תקנה

ילדים אשר חווים תחושת כישלון חוזרת מפסיקים להאמין בעצמם וביכולותם ומפנים את הקשב שלהם אל פעילויות אחרות מחוץ לכיתה. ילדים חסרי שקט פנימי כילדים היפראקטיבים מקבלים תווית של "מופרעים" ולרוב מקבלים עונשים רבים אשר לא מטפלים בשורש הבעיה ורק מרחיקים אותם מן הרצון ללמוד.

לסיכום,  איבחון מוקדם של לקויות הלמידה הינו נושא חשוב וראשון במעלה בכדי לאפשר השתלבות יעילה וטובה של הילד במסגרת הלימודית ובהבטחת עתידו.

מידע נוסף: ילדים אוטיסטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *